Zgodnie z instrukcją i zaleceniami producenta temperatura pracy akumulatorów nie powinna wykraczać poza zakres 15 - 25 [°C]. Praca w innych temperaturach wpływa na zmianę charakterystyki ich pracy.
Jeżeli w pomieszczeniu baterii panuje zbyt niska temperatura, to spowoduje to spadek dostępnej pojemności baterii. Spowolniony jest też proces ładowania. Zjawisko to znamy z przypadku kiedy po mroźnej nocy nie możemy uruchomić samochodu. W przypadku podwyższonej temperatury może nastąpić utrata wody w ogniwie oraz w skrajnym przypadku deformacja akumulatorów. Użytkowanie akumulatorów w zbyt wysokiej temperaturze znacząco wpływa na skrócenie ich żywotności.
Która sytuacja jest gorsza?
Jeżeli akumulator nie będzie głęboko rozładowany, to niska, a nawet ujemna temperatura nie powinna go uszkodzić. W niskiej temperaturze procesy chemiczne spowalniają nie możemy w pełni korzystać z jego pojemności. Jednak po jego ogrzaniu wraca do normalnych parametrów pracy.
Z drugiej strony praca w podwyższonych temperaturach powoduje bardzo znaczne skrócenie ich żywotności. Jak podaje producent w instrukcji i gwarancji żywotność zmniejsza się o połowę na każdy trwały wzrost temperatury o 8 °C powyżej znamionowej. Oznacza to, że np. akumulator o temperaturze znamionowej 25°C eksploatowany w 33°C zachowa 50 %, a w 41°C tylko 25% projektowanej żywotności. Przegrzewanie akumulatora powoduje trwały i nieodwracalny spadek parametrów.
Rosnąca temperatura akumulatorów powoduje spadek ich rezystancji wewnętrznej co skutkuje zwiększeniem prądu ładowania. Większy prąd ładowania podnosi temperaturę akumulatorów i jeszcze dodatkowo wzmacnia negatywne procesy przebiegające w akumulatorze. Skutkuje to przerwą lub zwarciem wewnętrznym, a w ekstremalnych przypadkach deformacją obudowy.
Należy na te czynniki szczególnie zwrócić uwagę projektując rozwiązania buforowe w obudowach zewnętrznych z ograniczoną wentylacją. Trzeba to również uwzględnić w dodatkowych harmonogramach przeglądów i konserwacji jak również ofertowanej klientowi gwarancji.
Dla uzyskania maksymalnej żywotności akumulatora pracującego buforowo należy:
- instalować akumulator z dala od źródeł ciepła,
- zachować odstęp wokół akumulatora pozwalający na cyrkulację powietrza,
- uporządkować przewody aby nie ograniczały przepływu powietrza,
- stosować obudowy z otworami wentylacyjnymi,
- zastosować wentylator pozwalający na równomierne rozproszenie ciepła w obudowie,
- jeżeli pozwala na to ilość dostępnego miejsca to montaż modułów w obudowach o większych wymiarach,
- unikać montażu w pomieszczeniach o wysokiej temperaturze (w obudowie zawsze będzie jeszcze wyższa niż otoczenia)
- unikać miejsc montażu narażonych na bezpośrednie działania promieni słonecznych.
----------------------------------------------------------------
Źródło:
https://www.emu.com.pl/wp-content/uploads/2022/02/SkrInstrEkspl.pdf
https://www.emu.com.pl/files/pdf/FAQ.pdf
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.